Docent aan het woord:
Marieke van NUland
“Als docent kan je bij BAS & KAS leerlingen echt het verschil maken”
De nieuwe methode voor BAS & KAS werd niet alleen voor, maar ook mét docenten en opleiders geschreven.
Marieke van Nuland is één van de enthousiaste docenten die als tegenlezer meewerkte aan de vernieuwde SVH methode voor BAS & KAS.
Met meer dan 11 jaar ervaring in het praktijkonderwijs weet Marieke als geen ander waar haar leerlingen behoefte aan hebben. Het Pro-college waar zij werkzaam is, is een middelbare school voor leerlingen met een leerachterstand, waarbij Horeca één van de richtingen is die zij kunnen kiezen in de bovenbouw naast onder andere retail, groen, techniek en schoonmaak. Er wordt altijd goed gekeken naar wat werkt voor een leerling, de opleiding voor BAS en KAS kan soms in 1 of in 2 jaar afgerond worden.
BAS & KAS leerlingen hebben veel mogelijkheden, alleen gaat het bij hen niet altijd vanzelf. Juist als docent kan je dan meer kansen voor deze leerlingen creëren. Marieke: “Als docent kan je bij deze leerlingen echt het verschil maken. De spontaniteit en vaak ongeremdheid van deze doelgroep maakt het uitdagender en hierdoor ook meer bijzonder om met deze leerlingen te werken. Deze studenten zo goed mogelijk gecertificeerd opleiden, is wat hen echt verder zal helpen in hun loopbaan.”
Herhaling en consistentie
Veel docenten, waaronder Marieke, vonden de SVH methode voor BAS & KAS te talig. De nieuwe methode voor BAS & KAS is heel praktisch en beeldend geworden. Door tijdens de ontwikkeling van de methode te luisteren naar feedback van de docenten sluit het nog beter aan op hun wensen, en ook zeker op de wensen van de leerlingen. Herhaling en consistentie is voor deze leerlingen erg belangrijk. Marieke: “Tijdens het tegenlezen heb ik echt geprobeerd te kijken en te denken als mijn leerlingen. Het belangrijkste is dat zij de inhoud snappen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook gekeken of er overal dezelfde benamingen voor producten staan als “bekken” of “bakje” en waakte ik ervoor dat alle onderdelen die behandeld worden ook echt meerwaarde hadden en bij de eindtermen of het examen horen.”
Zien, proeven en ruiken
Waar Marieke bij de oude methode zelf altijd de vragen maakte, is ze blij om te zien dat er bij de vernieuwde methode direct vragen per hoofdstuk opgenomen staan. Dit maakt het praktischer, al geeft ze aan dat opleiden toch wel echt iets anders is dan alleen het volgen van een methode: “Lesgeven is meer dan een boek openen, voorlezen en de leerlijn volgen. Als docent wil je ook zelf je leerlingen echt iets leren en meegeven. Ik pleit er ook voor de leerlingen veel in de praktijk te laten ervaren. Laat ze de producten en handelingen uit de boeken ook in het echt zien en ga ermee aan de slag. Koop bijvoorbeeld kruiden en laat ze deze zelf proeven, zien en ruiken!”